Enkele tips om B-stroomleerlingen te begeleiden, maar eigenlijk gelden ze voor iedereen (vaktijdschriftartikel)
Enkele tips om B-stroomleerlingen te begeleiden, maar eigenlijk
gelden ze voor iedereen
vaktijdschriftartikel
Salto Humano Tielt heeft een breed plan om de B-stroomleerlingen uit te dagen en te motiveren om te leren. Klasse sprong hierop en interviewde Fanny Bossuyt (lerares PAV). Wat volgt zijn nieuwe en gekende afspraken en speerpunten om te werken aan zo’n uitdagende leeromgeving in uitdagende klassen. Naar mijn mening passen deze ideeën voor iedere klas, ongeacht de onderwijsrichting, maar het hangt steeds af van de klas(omgeving) waarin je als leerkracht terechtkomt.
Eerst en vooral kwam mevrouw Bossuyt met drie gemakkelijk te integreren klasregels: op tijd zijn in de les, het nodige materiaal bijhebben en geen gsm’s gebruiken tijdens de les (bv. in een gsm-hotel). Wanneer de leerlingen deze afspraken niet nakomen, volgt er een waarschuwing. In het artikel spreken ze over streepjes (bij drie strepen moet je nablijven), maar zowel in theorie als in de praktijk helpt dit niet honderd procent. Het hangt ook af van de leerkracht, de individuele leerling en de klassfeer. Ik weet dat er een leerkracht met streepjes werkt, maar na de grens te hebben bereikt, wordt er de volgende les een test voorzien van de geziene leerstof. Dit hielp wel in haar klassen. Natuurlijk moet je afstemmen met de school en directie wat een goede schoolaanpak is. Je kan niet altijd individueel beslissen. De drie afspraken zorgen voor meer orde en structuur voor, tijdens en na de les.
Talloze tips om
B-stroomleerlingen te begeleiden
In het artikel wordt een resem aan afspraken en tools
getoond om te werken met B-stroomleerlingen, maar zoals eerder gezegd: deze
tips helpen in iedere klas.
·
Bied structuur, want vele leerlingen hebben hier
nood aan. Deel de lesdoelen op voorhand, geef mee waarom ze de leerstof leren
en oefenen;
·
Zorg voor een duidelijke visualisatie van de
leerstof, de doelen, maar ook de afspraken, opdrachten/instructies, werktijd, …
Ook dit biedt structuur;
·
Zorg voor het concretiseren. In de lagere school
wordt dit steeds toegepast en is daarmee ook het vertrekpunt van vele vakken
(rekenen, taal (Nederlands), Frans, WO, …). Toekomstige B-stroomleerlingen, dit
zijn leerlingen waarvoor men in de lagere school al een apart curriculum heeft
uitgedacht, omdat ze sowieso naar de B-stroom gaan, hebben een extra nood aan
visualisatie. Vaker, ik zeg niet ‘altijd’, zijn ze handiger en halen ze sneller
voldoening uit het zien en doen vooraleer ze abstract gaan werken. Zelfs in
andere onderwijsstromen kan je best werken van concreet naar abstract zonder
deze essentiële stap over te slaan;
·
Onderschat leerlingen niet. Ze kunnen soms met
‘speciale kronkels’ redeneren, maar vergeet niet dat er in ieder van ons een
kelder vol ‘kennen en kunnen’ zit én dat is voor iedereen verschillend;
·
Werk aan taalgericht vakonderwijs en zet
moeilijke woorden in de schijnwerpers. Dit is een grote hulp voor anders- en
meertalige leerlingen, maar ook voor de leerlingen die in hun moedertaal les
krijgen;
·
Bouw
activiteiten interactief op. Leren is leren van en met elkaar. Dit stimuleert
ook een positief leer- en klasklimaat;
·
Zorg voor gerichte feedback, -up en -forward en
deel dit duidelijk en tijdig met de leerling(en);
·
Differentieer waar mogelijk. Je kan niet alles in
je eentje doen, maar je hebt een schoolteam rondom je. Je kan wel binnen iedere
individuele klas differentiëren (leerlingniveau), maar ook over de
verschillende klassen heen;
·
Een veilig klasklimaat betekent ook dat
leerlingen fouten mogen (en durven) maken, maar communiceer hierover;
·
Wees
alert op de eigenwaarde van B-stroomleerlingen. Er heerst nog steeds een stigma
rond ‘de B-stroom’, maar even goed over andere onderwijsrichtingen (in zowel
het secundair als in het lager). Een mogelijk idee is om leerlingen uit de
B-stroom samen les te laten volgen en samen te laten werken met
A-stroomleerlingen. Ze leren van elkaar;
·
Luister naar de noden van de leerlingen en hun
inspraak. Je kan ook van hen leren;
· Deel jouw kennis en vaardigheden met jouw team en laat hen hetzelfde doen. Je leert ook van hen.
Normaal ben ik geen fan van zo'n typische motivatiequotes, maar deze past zeker bij het artikel. |
Daarom lijkt het me interessant om eens in een B-stroom te staan (Ik schrijf deze blog op het moment dat ik nog niet weet welke stageschool ik heb.); ik wil hen motiveren en hen laten leren van mij en van elkaar (en andersom, waarin ik leer van hen ook natuurlijk).
Bronnen:
Van de Pontseele, F. (2024, 19 september). “Mijn
1B-leerlingen willen zich bewijzen” Klasse. https://www.klasse.be/728902/krachtige-leeromgeving-b-stroom-mijn-leerlingen-willen-zich-bewijzen/
Loock, J. (2021, 9 januari). Dé 15 beste inspirerende
motivatie quotes | Leventje. Leventje. https://leventje.nl/motivatie-quotes/
Reacties
Jouw blogbericht gaf me meteen een sprankeltje hoop, nadat ik afgelopen stage tegen uitdagende klassen in de A-finaliteit aan botste: van leerlingen die op hun bank gingen liggen tot leerlingen die begonnen te schelden. Je reikt dan ook een waaier aan inspirerende tips aan die inderdaad in elke klas, ongeacht de onderwijsrichting, passen om meer orde en structuur voor, tijdens en na de les te creëren.
Hoewel ik zelf in al mijn stagelessen rekening houd met de meeste aandachtspunten en ik er – net als jou – van overtuigd ben dat ze hun vruchten afwerpen, heb je me doen beseffen dat ik toch wat meer met enkele zaken moet rekening houden om mijn klaspraktijk te verruimen en van mijn stage in de A-finaliteit een succes te maken. Zo moet ik ongetwijfeld in mijn lessen wat meer van concreet naar abstract werken door bijvoorbeeld te starten vanuit concrete voorbeelden van letterlijk en figuurlijk taalgebruik en nadien deze begrippen aan te brengen. Dit zorgt er immers voor dat de leerlingen de leerstof beter zullen begrijpen en de les relevanter wordt in de realiteit. Bovendien betrek ik nog te weinig de leerlingen bij de invulling van mijn lessen, terwijl het net veel interessanter is om te luisteren naar hun noden en hen inspraak te geven.
Bedankt om jouw inzichten over het creëren van een krachtige leeromgeving in de B-stroom te delen en zo mijn klaspraktijk te verrijken!
Groetjes
Sophie