Ja, vandaag is het de dag. Zoek een boek in de stad en lees het uit, want wij gaan aan de slag. Ja, vandaag is het de dag.

 

Ja, vandaag is het de dag. Zoek een boek in de stad en lees het uit, want wij gaan aan de slag. Ja, vandaag is het de dag.

Nederlands 2/4 (media-artikel 3)

Ga mee op boekenzoektocht in Beringen! Enkele auteurs hebben hun zelfgeschreven boek(en) verstopt. Waarom? Om gelezen te worden! Euhm … (nog steeds) waarom? 

De Beringse bibliotheek koos ervoor om op Wereldboekendag een boekdropping te organiseren. Voor de mensen die dit niet kennen: een boekdropping is een dropping van boeken uit een vliegtuig. Ieder exemplaar heeft aan de rugzijde een parachute om zacht te kunnen landen. De ‘drop zone’ was deze keer de stad Beringen. Aan iedereen die dacht dat dit echt was: mijn excuses. Aan iedereen die direct met zijn ogen begon te rollen: ook mijn excuses. 

Tien Beringse auteurs verstopten een zelfgeschreven boek in de wijde omgeving. Het was aan de ‘locals’ zelf om ze te vinden en … te lezen uiteraard. Vanaf 9 uur zullen de locaties online gedeeld worden. Geen nood voor de ongelukkigen; je kan de boeken ook lezen aan de inkomhal van de bibliotheek.

Waarom dan een boekdropping?

Het boekdropidee maakt deel uit van de ‘Vlaanderenleestdag’ in samenwerking met de Vlaamse overheid, ‘Iedereen leest’ en de bibliotheken in Vlaanderen en Brussel. Het doel: de Vlaamse mens goesting doen krijgen in lezen, want een hond kan bijvoorbeeld niet lezen. Nochtans kan Samson dat wel … vreemd. "We merken dat leesplezier terugloopt en willen ook in Beringen ons steentje bijdragen om onze stadsgenoten aan te zetten om meer te lezen. We brengen het leesvoer naar hen toe in heel Beringen", aldus bibliotheekmedewerkster Anne Vrints.

Ga je mee, ga je mee naar ‘Leesboekenland’?

Toen ik de titel van het artikel las, wezen mijn mondhoeken kortstondig naar boven. Ik had nog nooit van een boekdropping gehoord, maar het concept was (en is) zeker motiverend voor een school. Stel je een schooldomein voor met verstopt leesvoer. De leerlingen gaan op zoek naar de verschillende verhalen en/of boeken en gaan op leesavontuur. Ik kreeg al direct verschillende ideetjes omtrent deze motiverende aanpak: het ontdekken van andermans favoriete boek, het ontdekken van vernieuwende of nieuwe genres en hiermee aan de slag gaan in de klas en op school. Een andere mogelijkheid is om zelfgeschreven proza of poëzie van de leerlingen te laten verstoppen en dat andere schoolgenoten deze kunnen zoeken en lezen. Natuurlijk vraag je eerst aan de leerling of je zijn werk mag gebruiken. Persoonlijk verkies ik het anoniem maken van de gebruikte creaties. Zo’n maak- en zoekopdracht kan mogelijks de nieuwsgierigheid en leesmotivatie bevorderen.


Wat doen het artikel en de extra input nu met mezelf?

Ik kan deze vraag kort en bondig samenvatten in één zin: ik heb al goesting gekregen om enerzijds op speurtocht te gaan op zoek naar boekdrop-outs in de bibliotheek en anderzijds meer activiteitjes te bedenken om de leesmotivatie bij mijn toekomstige leerlingen te doen groeien. Leerlingen die al fan zijn van boeken, laat ik diverse nieuwigheden ontdekken. Leerlingen die nog wat moeite hebben bij het ontdekken van hun favoriete leesvoer en het ontdekken van verborgen parels, help ik stapsgewijs waar nodig. Ik ben van mening dat speelse werkvormen zeker een meerwaarde kunnen hebben op korte termijn (zoals boekdroppings, boekenspeeddates, …), maar een kind zal hoogstwaarschijnlijk niet zelf tien boeken in zijn huis verstoppen om ze erna te vinden en te lezen. Nochtans mogen ze dat hé, ik houd niemand tegen.

Om de leesmotivatie over het algemeen te stimuleren, kunnen speelse prikkels een deur naar leesplezier op een kiertje zetten, maar het uiteindelijk bewandelen van de nieuwe ruimte (de leesplezierruimte) moet de leerling zelf willen. Ik kan als leerkracht enkel de individuele leerling begeleiden en steunen in het proces, maar dit doe je niet alleen. Het hele schoolteam moet achter eenzelfde leesvisie staan in samenwerking met de gemeente of stad. Wil je zo veel mogelijk mensen aanspreken en jouw visie kracht bijzetten, doe dit dan met zo veel mogelijk ondersteuners binnen en buiten de school: het schoolteam, de mogelijkheden binnenin de school, de ouders/voogden, de nabijgelegen bibliotheek, enzovoort. Het is een wij-verhaal.

 

Bronnen:


Reacties

Silke zei…
Hey Govert

Ik moet toegeven 'ja, vandaag is het de dag' was meer dan genoeg om mijn interesse te wekken. Het is wel een beetje genant dat ik zo snel een liedje uit een K3 musical herken, maar ach. Ik weet dan ook niet wie het liedje heeft aangepast, maar het rolt wel vlot van de tong.

Maar wauw, wat een tof artikel heb je gekozen! Een boekenzoektocht, dat klinkt echt als iets dat helemaal mijn ding is. Ik vind het dan ook een heel leuk initiatief van Vlaanderenleestdag om op deze manier boeken (en dus ook lezen) te promoten. Als de mensen niet op boeken afkomen, waarom dan niet de boeken op de mensen afvuren? Ik zou meteen deelnemen aan zo'n boekdropping.

De ideetjes die je hebt bedacht binnen de schoolcontext zijn ook heel tof. Mogelijks zou je als school kunnen proberen om hiervan een ook themadag te maken, waarbij een hele dag boeken 'in the picture' worden gezet.

Groetjes
Silke