Een kleine kunstkermis met kunstenaars (evenement 1)

 

Een kleine kunstkermis met kunstenaars

evenement 1

Ik heb al een bezoekje gebracht aan enkele theatervoorstellingen en een wetenschappelijk-historisch museum, maar deze keer koos ik voor iets totaal anders. Al herinner ik me dat er plannen waren voor een poëzievoordracht en een film- of dansvoorstelling, maar de innerlijke chaoot in me besliste toch om het over een andere boeg te gooien. Geen zorgen, het bespreken van een film komt er zeker aan, maar dit in combinatie met een gelezen boek!

Genoeg geleuterd over toekomstplannen, want ik wijk (alweer) af. Op zondag 22 september ben ik met mijn zus naar een pittoreske kunsttentoonstelling of -verzamelplaats geweest. Op de website van mijn thuisgemeente las ik het volgende: Ben je geïnteresseerd in kunst, de natuur, geschiedenis en cultuur? Kom dan zeker een kijkje nemen bij Forest Art Fair! Een kunstkermis in een bos? Dat wil ik wel eens meemaken, jawaddedadde!

Oké, ik geef het toe. Stiekem wil ik een kunsttentoonstelling bewonderen waar de kunstenaars zelf aanwezig zijn, maar nu is het ein-de-lijk mijn kans. De lieftallige zus ging ook mee onder het mom van: Ja, ik wil gerust meegaan, want misschien kunnen we nog wat afdingen. Hier gaan we dan!

We kwamen op een zonnige zondagnamiddag aan en het verbaasde me dat er vrij weinig bezoekers waren. Vooral de kunstenaars zelf stonden onder de tentjes of zetelden zich in het zonnetje met een glaasje. Wel, ik had niet verwacht dat er zo weinig bezoekers waren … ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ zeggen ze dan.


Daksha's inktwerken 

Al snel kwamen we in contact met een kunstenares (ze kwam direct naar ons toe), die zich liet inspireren door meditatie en de natuur. We voerden met z’n drieën een kort gesprekje over haar werken en technieken. Zo wil de kunstenares Daksha vooral werken rond abstracte lijnwerking en minder met concrete schilderkunst (denk bijvoorbeeld aan drie koeien die in de verte staren). Ze wil vooral discussie en dialoog uitlokken bij haar werken. Daksha vertelde ook over haar werkproces: ’s ochtends mediteert ze en vlak erna start de dame met het mengen van meerdere soorten en kleuren inkt om deze vervolgens in één of twee bewegingen aan te brengen op papier of canvas (niet te verwarren met Canvas). In die enkele bewegingen laat ze het moment bepalen hoe de lijnen zich voortbewegen en hoe krachtig ze inwerkt op het penseel. Verder vertelde de beeldende kunstenares dat ze ook werkt met brons. Ze laat zich opnieuw inspireren door de natuur én de zingeving van het leven. Zo was Daksha fier om te vertellen dat één van haar bronswerken gaat over het universele. “De symbolen zijn ouder dan de Egyptenaren zelf en worden doorheen de eeuwen en tot op de dag van vandaag gebruikt en getoond.”

Hieronder kan je enkele foto’s vinden van Daksha’s werken. Laat me gerust weten wat je herkent in de inktbewegingen.



Khorikovs natuurmythologie






Mijn zus en ik zetten onze tocht verder door de kunstwerken. De hele tentoonstelling schommelde tussen kunst en kitsch, waarbij je zelfs Rafiki, Sylvester de kat en Marilyn Monroe kon bezichtigen. Ik vraag me wel af of de eerste twee geen beschermde producten zijn. Heb jij een idee?

2750 euro voor een handgekapte
... hand 
Na een portie schilderkunsten draaiden we ons om en zagen we onderstaand kunstwerk. We keken er even naar en schrokken van het prijskaartje. Uit het niets (mocht er een dichte mist opgetrokken zijn, dan was het nog spectaculairder geweest) stond er een andere vrouw met een Nederlands-Russisch accent achter ons. Ze vertelde vol lof over de werken van haar vader, Sergey Khorikov. Een naam die perfect past binnenin de wereld van Harry Potter, althans dat vind ik toch. Ook hij liet zich inspireren door de natuur, maar de mythologische component mocht niet ontbreken. Zijn dochter vertelde enthousiast over het werk dat je hierboven kan bewonderen. De driehoek staat voor het leven, waarnaar je reikt met je hand, maar links bevindt zich een slang, een sluw wezen. Om dit staaltje kunst te creëren, gebruikte Khorikov enkel een beitel, een hamer en zijn handen. Geen enkele machine werd gebruikt, omdat de essentie van het natuurlijke verloren gaat. Dat maakt het kunstwerk nóg specialer! 

Er lag een foldertje met extra informatie over zijn andere kunstwerken. Het staat allemaal in het teken van de Griekse mythologie, de natuur en vooral de filosofie over de natuurwonderen en -verschijnselen.

Heb ik nu mijn doel behaald of beter gezegd: heb ik voldoening gehaald uit mijn verwachtingen? Ja. Kortweg ‘ja’. Ik wilde sowieso naar een kunsttentoonstelling gaan waar één of meerdere kunstenaars zelf aanwezig waren, ermee babbelen over hun kunst, impressies en hoe hun werken tot stand kwamen. Ik kan alleen maar zeggen dat het best verrijkend was, want zoiets hebben we bijvoorbeeld nooit ondernomen in de BALO-opleiding. Ik kreeg drie jaar lang beeld, maar er is geen enkel moment geweest waarop de studenten een gesprek konden voeren met één of meerdere kunstenaars. Ik ben best blij dat het nu wel degelijk gelukt is.

Een idee, nog een idee ... en nog eentje?

Tijdens het schrijven van deze blog kan ik enkele activiteiten bedenken binnenin de lessen Nederlands. Zo kan je (heel origineel hoor) één of meerdere kunstenaars interviewen wanneer je rond dit teksttype en/of deze spreekvaardigheid werkt in de les. Andere, mogelijke opdrachten na het bezoeken van een kunsttentoonstelling zijn: schrijf een verslag, dagboekfragment of krantenartikel over je bezoek, stel een kunstenaar en diens werken voor aan anderen, combineer de bezichtigde kunst en zoek een link met muziek en schrijf hierover, ga zelf aan de slag met kunst (en laat je leiden door muziek) en toon het resultaat en verwoord of beschrijf jouw inspiratie, het proces, de indrukken, enzovoort. Misschien klinkt dit allemaal wat vaag of groots, maar het lijkt me zeer interessant om dit toe te passen met zowel kunstrichtingen als ‘de standaard niet-kunstrichtingen’ in het onderwijs. Om de spreek- en gespreksvaardigheden te oefenen en te vergroten, dacht ik aan een soort van kunstclub. Het is net een leesclub, maar je praat over kunst (beeldend, theater, dans, …) en deelt nieuwe ervaringen en/of impressies en wie weet kan je met een klas naar eenzelfde evenement om dit vooraf en erna te bespreken, al dan niet met een opdracht ervoor of erna.

Oh, wat zeg je? Wil je die opdracht eens proberen? Wel, neem een groot vel papier of een ander oppervlak en neem wat je kan vinden (potloden, stiften, houtskool, inkt, verf, …) en laat je leiden door de muziek zonder erover na te denken wat je aan het doen bent. Veel plezier!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Enkele tips om B-stroomleerlingen te begeleiden, maar eigenlijk gelden ze voor iedereen (vaktijdschriftartikel)

Sorry Erik, er komt geen vervolg ...

Dit boekje houdt een historisch en hedendaags maatschappelijke spiegel voor iedereen