Zou clickbait hier werken? (media-artikel 2)
Zou clickbait hier werken?
media-artikel 2
Soms heb ik weinig inspiratie om een inleiding te bedenken,
dus ik maak jullie via de onderstaande video warm voor het lezen van mijn blog.
November wordt omgetoverd tot
muziekmaand
In de Nederlandse gemeente Oldebroek staat het project ‘Méér muziek in de klas’ centraal in de basisscholen gedurende de maand november. Het doel ervan is om enerzijds (meer) muziek in de klassen te brengen en anderzijds kinderen warm te maken voor muziek en muzikale talenten te ontplooien. Via workshops komen leerlingen in contact met talloze muziekinstrumenten en -stijlen onder leiding van geëngageerde muzikanten. Op het einde van de hele muziekrit tonen de leerlingen hun geleerde muziekkennis en- vaardigheden in de vorm van een schoolconcert.
Máxima en het MuziekAkkoord
Koningin Máxima, die zelf fervente muzikante is en streeft
naar meer muziek in het onderwijs, was enkele jaren geleden nog aanwezig In
Helmond, waar de ondertekening van het MuziekAkkoord feestelijk werd gevierd.
Het doel van MuziekAkkoord is muziek heropwaarderen in de leerplannen van het
basisonderwijs. “Een duurzame verankering van muziekonderwijs op basisscholen!
Helmond is de eerste Brabantse gemeente die het MuziekAkkoord gaat tekenen.”, stond
er te lezen in het artikel.
Muziek stimuleert de
executieve functies
Na het lezen van beide artikels ben ik beginnen zoeken naar wetenschappelijke studies over de effecten van muziek in de klas. Plots dacht ik aan een BALO-studente, die een algemeen praktijkonderzoek, rond muziek in de klas en de leereffecten hierop, heeft uitgevoerd. Hieronder kan je enkele resultaten vinden over dit onderzoek. De resultaten ontstonden op basis van observaties voor en na muzikale activiteiten/tussendoortjes (liedje zingen, bodypercussie, zelf piano leren spelen, verzen maken met prenten, tekenpartituur met behulp van instrumentale muziek, …) en de persoonlijke bevindingen van de leerlingen.
Uit de wetenschappelijke studies kon ik de volgende resultaten afleiden: er is een verband tussen muziek (en ritme), taal en de executieve functies. Kinderen met dyslexie en ADHD hadden meer moeite met het ontdekken, waarnemen en produceren van ritmische klanken. Via een metronoom werd een bepaald ritme opgedragen, maar wanneer deze stopte, dan moesten de leerlingen het ritme produceren (tikken). De wetenschappers namen zelfs aan dat de kinderen die het slechtst presteerden op deze taak, het minst geletterd waren en de analytische moeilijkheden bij klanken ondervonden. Er is een link tussen ritme en de taalontwikkeling. Volgens diezelfde onderzoekers heeft muzikale training een positief effect op problemen binnen de auditieve informatieverwerking. Idem bij de lees- en spreekvaardigheden.
Een invloed op de aandacht,
het leren en het Nederlands als tweede taal?
Tot slot helpt muziek ook om je aandacht te verlengen of te
oefenen, het plannen van een taak en bij het verwerken van informatie door je
geheugen (bv. het verankeren van info, het leren voor een test, …). Op basis
van de schoolvakken (wiskunde en taal) zijn de resultaten veel onduidelijker.
Tot nu toe is er nog geen bewijs dat kinderen beter rekenen door muziek, maar de
executieve functies om te kunnen werken aan een rekenopdracht kunnen net wel verbeterd
worden. Straffer nog: muziek heeft een extra effect op de tweede taal! Een
potentiële verklaring is dat de tests vooral het taalbegrip, de kennis van
klanken en woordbetekenissen onderzochten, die dan weer een link hebben met
ritme en de taalaspecten van muziek. Misschien iets voor leerlingen, waarvan Nederlands
de tweede taal is?
Wat ik vooral uit de wetenschappelijke en nieuwsartikels
meeneem, is dat muziek over het algemeen positieve effecten heeft op zowel taal
als de executieve functies. Ik kan moeilijk veralgemenen, want dit hangt af van
persoon tot persoon, maar misschien moeten we eens kijken op langer termijn?
Wat zijn de effecten van muziek als je werkt met zo’n muziekonderwijs zoals in
Oldebroek of Helmond? Dit zet me aan tot denken, jij ook?
Bronnen:
Foek, W. /. Y. &. Y. /. F. /. (z.d.). Koningin Máxima
in Helmond voor Meer Muziek in de Klas. Website Cultuur Contact. https://www.cultuur-contact.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/koningin-maxima-in-helmond-voor-meer-muziek-in-de-klas#:~:text=Een%20duurzame%20verankering%20van%20muziekonderwijs,vanzelfsprekend%20samen%20met%20ons%20vieren!
KNMO Klankwijzer. (2019, november 21). Koningin Máxima
over Méér Muziek in de Klas [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TpKifUeDJcw
Oldebroekse basisscholen kiezen voor Méér Muziek in de Klas.
(2024, 6 november). Al Het Nieuws Uit Oldebroek. https://www.huisaanhuisoldebroek.nl/nieuws/algemeen/41174/oldebroekse-basisscholen-kiezen-voor-meer-muziek-in-de-klas
Singing
in the brain.
(z.d.). Google Books. https://books.google.be/books?hl=nl&lr=&id=2VK1DgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT386&dq=muziek+in+de+klas&ots=2jr4DROOoE&sig=U8H0Uej1H5Y8WtjXvbOkMI-HuoU#v=onepage&q=muziek%20in%20de%20klas&f=false
Reacties