Sorry Erik, er komt geen vervolg ...
Auteurslezing Erik Vlaminck: cultuurevenement 1 - semester 1
- “Goh, ik zou graag het recentste boek ‘Iconen’ willen kopen.”
- “Voor Govert, alstublieft.”
Op mijn cultuurverlanglijstje stond bovenaan het bijwonen
van een auteurslezing. Ik had dit nog
nooit gedaan, het was een totaal nieuwe ervaring voor mij. Ik wilde eens weten
hoe een ervaren auteur aan de slag gaat, wat zijn schrijfproces inhoudt én hoe
hij de juiste balans vindt bij het wikken van woorden. Ik had zo veel vragen! Wat
een geluk dat ik zo snel een auteurslezing zag passeren. Het was nog zo
dichtbij ook! Na het lezen van wat extra achtergrondinformatie over de auteur
en de te verwachten inhouden bij dit cultuurevenement, was ik direct verkocht.
Ik reserveerde een plaatsje en op 12 oktober kon een nog onbekende ruimte voor
me opengaan.
De eerste
stap tijdens mijn cultuurreis
De eerste deur, die ik moest openen, kende ik al wel. Het was
de ingang van de bibliotheek van Oostmalle, waar de auteur meer kwam vertellen
over zijn nieuwste boek. Ook de volgende onderwerpen stonden op de planning: de
biografie van de auteur, het denk- en schrijfproces, verschillende uiteenzettingen
over andere geschreven boeken, dramatisch werkvormen en nog veel meer. Je zou
voor minder een wow-gevoel ervaren.
Dus, daar ging ik dan! Om acht uur ’s avonds begon de auteurslezing.
Ik bewandelde de schemerende en donkere straten van het dorpscentrum. Ja hoor,
ik ging te voet. Ik woon op ongeveer een kleine kilometer van de bibliotheek. Toen
ik de zaal binnenkwam, begon het al. Ja hoor, ik was duidelijk de jongste van
de hele groep bezoekers. De gemiddelde leeftijd lag boven de pensioenleeftijd,
dus ik viel serieus op. Niet alleen ik merkte dat, de andere mensen ook.
Sommigen keken alsof ik verdwaald was. Een andere bejaarde vrouw stond al paraat
om zich over me te ontfermen als een ware oma. “Moete gij nog een koekske hèmme,
jongen?”, vroeg ze stilletjes. Op dat moment besefte ik inderdaad dat ik
verdwaald was geraakt.
Na een kwartier te staan drinken van mijn aangeboden cola,
die al na vijf minuten was opgedronken uit ongemak, kwam er een enthousiaste oerkreet
uit de keel van de bibliothecaris. Hij verwelkomde ons hartelijk en maande ons
aan om plaats te nemen. Wanneer iedereen had plaatsgenomen, stak dezelfde
bibliothecaris van wal. Ik had hem nog nooit zó enthousiast gezien als die ene
donderdag. Hij kondigde de auteur, Erik
Vlaminck, aan met een lofzang in het kwadraat. Volgens mij was hij een grote
fan.
Erick Vlaminck
maakt zijn entree
Daar is hij dan, Erik
Vlaminck. Dé auteur waarvoor ik kwam. Dé auteur, die ging vertellen over zijn
schrijfprocessen en zijn nieuwste boek en vergeet de dramatische werkvormen
niet! Hij begon direct met een monoloog van zo’n half uur. Vanaf de tweede zin
werd het duidelijk dat hij zich inleefde in een man, die werd opgepakt wegens
het poedelnaakt rondparaderen in het centrum van Antwerpen. Hij was zelfstandige,
maar raakte aan lagerwal, omdat hij in een serieuze vechtscheiding zat. Ronnie,
zoals de man heette, verloor niet alleen zijn gezin, maar ook zijn bedrijf. Hij
dwaalde al jarenlang rond in de straten van Antwerpen. Een dakloze man was
Ronnie geworden. Nog geen tien minuten ver in Eriks dialoog of een té luide vrouw
op de eerste rij riep: “Oh, dat is hier met inleving en al!”. Ja mevrouw,
inderdaad, dat is hier met inleving en al.
Het werd op een bepaald wel heel saai. Erik Vlaminck las
meer af dan dat hij het vertelde, hernam heel vaak voorgaande zinnen en sprak
onduidelijk. Hij sloot zijn monoloog af met de volgende woorden: “Ja, dit was
het verhaal van Ronnie. Ik kreeg de vraag om een monoloog te schrijven over armoede,
want dit weekend is daar veel aandacht voor. In Tongeren vroegen ze of ik dit kon
komen voorbrengen, dus ik moest het hier al een keer oefenen.” Oké, Erik. Dus
dit heeft niets met jouw nieuw boek te maken? Heeft dit dan te maken met een
ander boek? Doet u misschien aan liefdadigheid en wil u hier meer aandacht aan
schenken? Nee, nee en driewerf nee. Het had helemaal niets te maken met zijn
auteurslezing. Het was gewoon het opvullen van zijn tijd. Jammer.
Ik kreeg wel enkele antwoorden op mijn vragen. Zo vertelde
meneer Vlaminck over zijn jeugd en jongere studiejaren. Wat me vooral opviel,
was dat we enkele gelijkenissen hadden. Erik vond zijn middelbareschooltijd
ook maar niets, veel te negatief. Na het middelbaar ging hij regentaat studeren
met de volgende vakken: Nederlands en geschiedenis. Verder is de man al sinds
het middelbaar verzot op schrijven, zowel boeken als theaterteksten. Het werd
ineens een pakweg interessanter.
“Zijn er
nog vragen?”
Na nog geen half uur blokte hij zichzelf af. “Ja, zijn er
vragen?” Er heerste een stilte. Sommige mensen keken elkaar verbaasd aan. “Ja,
anders is de lezing wel héél snel afgelopen, hé”, reageerde Erik Vlaminck. Was
dit het einde dan? Wat zou jij denken mocht een auteur de eerste dertig minuten
spenderen aan een irrelevant, voor dit evenement, monoloog en dan na nog een
half uur stoppen en verwachten dat het publiek afkomt met vragen? Direct gingen
er een paar vingers de lucht in. Het waren eigenlijk persoonlijke vragen van “Ja,
ik ken jou van jongs af aan. Ik ben de jongste dochter van de beste vriendin
van jouw moeder.” tot “Hoe komt u op al die verhaalideeën?”. De lezing zou nog zo’n twintig minuten langer duren,
waarbij ik nog wat extra ben te weten gekomen over de auteur zelf en zijn schrijfsessies
en -tips. Voor een sessie, die uitgerekend was voor twee uur duurde het
slechts anderhalf uur inclusief vragen.
Ik vond het eigenlijk best jammer dat hij niet meer moeite
stak in zijn eigen lezing. Ik denk nu opeens dat ik ooit wel een auteurslezing
heb gevolgd. Twee zelfs. Beide lezingen met dezelfde auteur, namelijk Luc
Descamps. Zowel in de lagere school als in het secundair kwam hij langs. Zijn
lezingen waren vormelijk en inhoudelijk, op basis van de leeftijd van het
publiek natuurlijk, veel boeiender en verrijkender dan die van Erik Vlaminck.
Misschien vergelijk ik nu wel appelen met peren, want je past natuurlijk je
lezing af aan het publiek. Toch stak Luc Descamps met kop en schouder, op vlak
van enthousiasme, boven meneer Vlaminck uit. Al bij al waardeerde ik deze
nieuwe lezing. Ik kreeg de antwoorden op mijn vragen en ik had achteraf nog een
kort gesprekje met de auteur.
Mijn
gedachten na de auteurslezing
Toen ik terug thuiskwam, dacht ik het volgende: het was eens
iets totaal anders dan een boek lezen, een film kijken of een
theatervoorstelling bekijken. Ik raad iedereen aan om eens naar een auteurslezing
te gaan. Je kan op voorhand niet verwachten hoe het zal verlopen. Je weet niet
wie de auteur op persoonlijk vlak is. Zo’n lezing is zeker voor herhaling
vatbaar. Ik denk dat als ik geregeld naar een auteur ga luisteren, dat ik niet
alleen verschillende verhalen hoor over hun beginjaren als schrijver, maar ook
de uiteenlopende denkprocessen en het aspect ‘toeval’. Toeval komt heel vaak
voor bij auteurs. Ze krijgen een idee door een bepaalde impressie van iemand of
een voorwerp of reactie van een persoon. Het proces lijkt dan zeer interessant
om aan te horen.
Als ik later voor de klas sta, dan nodig ik
gegarandeerd één of meerdere auteurs uit om te praten over hun leven en hun
werken. Ik wil leerlingen, en mezelf, laten kennismaken met de personen achter
hun geschreven boeken. Een bepaalde indruk van een auteur kan je doen
interesseren in zijn/haar boeken. We kunnen met de klas ook boekenpraatjes en
andere werkvormen omtrent leesplezier houden. Denk bijvoorbeeld aan een
boekenspeeddate of een leesketting. Samen hetzelfde boek lezen lijkt ook wel
interessant, omdat je dan leerlingen hun denkwijze laat verwoorden en delen met
elkaar. Zo leren ze ook van elkaar en gaan ze misschien het verdere verloopt
van het verhaal op een andere manier interpreteren.
Als laatste voorbeeld kan je ook werken met andere
literatuurvormen zoals poëzie of een vertaling naar een ander teksttype
mogelijk maken. Stel dat jij de opdracht krijgt om één of meerdere situaties
van jouw favoriete boek om te toveren naar een stripverhaal. Hoe vertaal jij de
beschrijvingen van de personages naar een beeld? Hoe geef jij de emoties, de
setting of woorden weer? Wat zou een mogelijk vervolg kunnen zijn? Dat is stof om
over na te denken.
En wat
nu?
Op dit moment ben ik het aangekochte boek van Erik Vlaminck aan het lezen. Zijn nieuwste boek gaat over een psychiatrisch centrum uit de jaren 70 waar hij gewerkt heeft. Misdrijven en emotioneel misbruik staan centraal met een gezonde dosis aan humor. Je zal er waarschijnlijk niet gelukkig van worden op het einde, maar het leert je wel meer over vroegere situaties en het menselijk denken en handelen, al gaat het hier over de keerzijde ervan. Ik ben in ieder geval heel benieuwd, maar ik ben niet alleen. Max, de boekenverslinder en cultuurreisgids, is ook blij.
Reacties
Een auteurslezing volgen, stond ook op mijn lijstje dit semester. Ook ik kan deze ondertussen afvinken door een lezing te volgen van Saskia De Coster. De beschrijving van de bibliothecaris die je in je blog deed was erg herkenbaar, ook in Brecht ging het er zo aan toe. Het was duidelijk dat ze erg vereerd waren met een schrijver in huis.
Ik vroeg me af of er een kader bestaat voor een auteurslezing? Welke ingrediënten moeten er aanwezig zijn om te spreken over 'een goede auteurslezing'? Brengt men een monoloog over het leven, een vraag- en antwoordgesprek, een uiteenzetting van een boek en moet je dat boek dan al gelezen hebben of? Volgens bibliotheek Antwerpen: "Auteurlezingen zijn persoonlijke ontmoetingen met schrijvers of dichters die fragmenten uit hun werk voorlezen en in gesprek gaan met de aanwezigen"
Dat is exact wat er gebeurde tijdens mijn ontmoeting met de authentieke schrijver, Saskia De Coster. De ontmoeting die jij in je blog beschrijft, liep duidelijk anders. Toch vind ik het mooi dat ondanks de lezing anders ging dan dat je in eerste instantie verwachtte, je jezelf kon openstellen voor wat er wel aanwezig was. Misschien is dat het belangrijkste ingrediënt? Dat het ons doet nadenken over wat wij er willen uithalen.
Je stroom aan energieke ideeën die volgt is inspirerend, Govert. Jouw toekomstige leerlingen zullen kunnen genieten van heel wat creatieve en interessante input tijdens de lessen Nederlands.
Melissa
Zoals je zelf aangaf, met behulp van een citaat van de bibliotheek Antwerpen, bevat een auteruslezing een persoonlijke ontmoeting met de maker (auteur of dichter) die fragmenten uit hun werk halen en in interactie gaan met het publiek. Als we grofweg kijken naar de kenmerken ervan, dan was interactie aanwezig, maar in geringe mate. Goede interactie is meer dan een spervuur aan vragen en vervolgens een antwoord geven, het afblokken van vragen en over iets anders praten, etc. Persoonlijk ben ik niet wijzer geworden uit zijn eigen boeken, wat een beetje jammer is. Ik moest online zoeken naar wat voor thema's hij behandelt.
Inderdaad, het belangrijkste is dat je toch iets leert uit de lezing al is het maar iets gerings. Wat ik uit je reactie haal, is dat Saskia De Coster heel enthousiast was. Ik vind zoiets heel belangrijk bij een auteurslezing. Je moet niet afkomen met een musical of zotte fratsen beginnen uithalen, maar er mag zeker een positieve en open sfeer heersen in de ruimte. Bij mij waren er vaak stiltes aanwezig met een niet zo energieke man als verteller.
Misschien dat ik ook eens een lezing van Saskia De Coster kan bijwonen. Heb jij zelf andere suggesties van auteurs?