‘Huiver’ is zoals ‘Twilight’, maar dan met meer scherpe tanden en vachten (jeugdboek 2)
‘Huiver’ is zoals ‘Twilight’, maar dan met meer scherpe tanden
en vachten
jeugdboek 2
Als allerlaatste boek koos ik een nieuw genre. Wel, ik ken
het genre al, maar ik heb het nog nooit gelezen. Ik heb het over een genre in
de richting van ‘Twilight’, het genre van het bovennatuurlijke in combinatie
met liefde en middelbare scholieren. Wacht hoor … hoe heet dat genre alweer?
Euhm … gewoon een bovennatuurlijke tienerliefde-thrillerroman (BTLTR) dan? Ik
ben volledig onbekend met dit genre, al moet ik toegeven dat ik hetzelfde
filmgenre ken met ‘Twilight’ op de voorgrond. Waarom ik dan niet gekozen heb om
het boek ‘Twilight’ te lezen? Ik heb hiervoor al een vergelijking tussen een
boek en de verfilming gemaakt. Dit is geen poging om aan sluikreclame te doen,
maar lees gerust de blog over ‘De groene mijl’. Genoeg geleuterd, want nu ga ik
me focussen op ‘Huiver’ van Maggie Stiefvater.
Net als het YouTube-kanaal ‘Dead meat’ kan ik het plot kort
schetsen om vervolgens het aantal doden te tellen, de wijze waarop ze sterven
en leuke weetjes te delen over de schrijfster en het boek, maar helaas ben ik
niet zó creatief. (Ik wil geen sluikreclame maken voor het niet nader genoemde
thriller- en horrorfilmrecensiekanaal van daarnet.) Desalniettemin, hier gaan
we weer!
Het thuisstadje Mercy Falls (altijd zo’n mysterieuze namen,
hé) wordt opgeschrikt door een moord. Jack Culpeper, de typische schooleikel,
wordt vermoord door wolven, maar het lijk is plots verdwenen in het mortuarium.
Gek. De reactie van het dorpje is zeer simpel: alle wolven moeten dood. Een
heuse klopjacht, waarbij enkele wolven gedood worden, zorgt voor een ware
schrik onder de roedel van Sam (die ene met zijn goudkleurige ogen). Hij wordt
plotsklaps neergeschoten door de vader van Jack Culpeper. In zijn menselijke
gedaante zoekt Sam, officieel Samuel, onderdak bij Grace. Hij strompelt tot aan
haar veranda en gelukkig vindt Grace hem daar. Wat een toeval.
De jongedame, die sinds het wolvenincident verzot is geraakt
op het mysterie omtrent de wolven in Mercy Falls, verzorgt de gewonde jongen.
Al snel ontdekt Grace dat ze haar wolvenredder in huis heeft. Even tussen ons:
hij maakt er echt geen geheim van. Tijdens het doorbladeren van de gekregen
foto’s van Olivia (zij neemt graag foto’s) ziet ze verscheidene beelden van
wolven, waaronder ‘haar’ Sam met zijn gouden irissen. Plots schrikt Grace, want
ze herkent de ogen van een andere wolf: het zijn de ogen van Jack Culpeper! Dat
kan toch niet? Hij was toch dood? Sam vertelt dat Jack tijdens het jagen op
wolven werd gebeten. Hij zit in zijn transformatieproces, waarbij hij van het
ene op het andere moment hoge koorts en rillingen krijgt en kan transformeren
in een wolf. Grace komt te weten dat de gebeten mensen pas bij koude
temperaturen veranderen in wolven en dat ze vanaf de lente terug overdag mens
kunnen zijn. Wat een leuke kerst moet dat zijn!
Sam en Jack blijken niet de enige menswolven in het stadje te zijn. Er is een hele roedel onder leiding van Beck met leden als Paul, Salem, de Duitse Ulrik en Shelby (Tuurlijk! We gooien ‘Teen Wolf’ erbij…). ’s Avonds krijgt Grace bezoek van een witte wolvin aan haar veranda. Het dier blijft haar aanstaren, plast tegen de houten balken en vertrekt weer. Het is een van de roedelleden, maar wie? Komt deze wolf tussen de ontluikende liefde van Sam en Grace? Wat met de blijvende jacht op de wolven? Waar is Jack? Wat voert de blonde Isabel, de zus van Jack, in haar schild? En wat met de tikkende klok van het naderend eind van Sams mensenleven? Dat onderga je allemaal in ‘Huiver’ van Maggie Stiefvater.
Twilight, Teen Wolf, … Waar
is die extra originaliteitslaag?
Tijdens het lezen werd ik steeds kritischer. Blijven er
enkel gelijkenissen tussen ‘Twilight’ en dit boek bestaan of komt er iets nieuws?
Wacht, ik geef een beknopt lijstje van de gelijkenissen: het hoofdpersonage is
een menselijke vrouw en topspeurder, er vallen doden in een mysterieus stadje,
de ouders zijn in beide gevallen weinig aanwezig, de roedel/familie bestaat uit
lotgenoten en zijn eigenlijk geen echte familie van elkaar, er zit altijd wel
een rotte appel in de roedel, het hoofdpersonage heeft meerdere vriendinnen die
in het begin van ‘toeten of blazen’ iets weten en ze doen lacherig tegen het
hoofdpersonage als ze begint over haar ontdekkingen, er zijn minstens twee
slechteriken, een van de slechteriken is jaloers op de protagonist, de intense
ontmoeting tussen de twee geliefden is altijd een speciale gebeurtenis (de redding
van de naderende auto bij ‘Twilight’, het schietincident in ‘Huiver’), er zijn
meerdere liefdesscènes in soms ongebruikelijke en slecht getimede situaties,
bovennatuurlijke krachten, het ontkrachten van folklore omtrent het ‘beest of
monster’, de immense (soms zeer problematische) aantrekkingskracht van het
hoofdpersonage ten opzichte van haar toekomstige liefde of vice versa, … Moet
ik doorgaan? Ik bleef op mijn honger zitten naar iets originelers. Geef mij
alsjeblieft eens iets anders dan de klassieke kenmerken en plottwisten van dit
soort verhalen!
Het verhaalverloop was al bij al, op de bovenstaande
gelijkenissen, na goed. Soms was er ineens een goede twist, zoals de gijzeling
van Sam, maar dan wordt het zeer snel opgelost zonder spanningsopbouw. Dat is
jammer. Het is alsof alles direct opgelost wordt én erna een intense
liefdesscène ontstaat en dan doen we dat opnieuw tot het einde. Een echt
‘o-nee-wat-gebeurt-er-nu-en-zal-het-nog-wel-goed-eindigen?’-gevoel was er pas
vanaf de laatste twintig pagina’s. Je moet natuurlijk het verhaal lezen om dit
te weten te komen, want ik ga niets verklappen. Er zaten enkele schokkende
momenten en keuzes in en die apprecieer ik.
Ik zou het plot drie op vijf geven.
Wat ik dan weer wel goed vond, waren de wisselwerkingen van
de standpunten tussen Grace en Sam. Je kreeg beide perspectieven en gedachten
te lezen. Bovenaan kon je de naam en temperatuur van de omgeving lezen. Het
blijft koud hoor … Volgens mij is het daar het hele jaar winter, terwijl ze
spreken over lente en zomer. (Nog een gelijkenis met ‘Twilight!’) Misschien
speelt het zich af bij de Canadese grens? Een ander pluspunt zijn de
verwijzingen naar de zintuigen en de uitvoerige beschrijvingen van Sams
zintuiglijke indrukken wanneer hij aan het woord is. Maggie Stiefvater zorgde
voor een lineaire doortrekking van dit wolvenpersonage.
Al bij al is het een goed boek, niet zó specialer dan andere
verhalen, maar als je eens een spannende, bovennatuurlijke tienerliefde-thrillerroman
(BTLTR) wil lezen in deze regenachtige en steeds kouder wordende tijden van
het jaar, dan is dit boek een aanrader.
Bron: Stiefvater, M. (2009). Huiver (L. Belt,
Vert.). Moon.
Reacties