Mijn cultuurreis: de aanvang van mijn tocht

 

Mijn cultuurreis: de aanvang van mijn tocht

Hier zit ik dan, peinzend en wiebelend op mijn stoel. Waarover wil ik schrijven? Ik weet het onderwerp! Al weet ik niet hoe ik moet beginnen… Ik zet mijn hoofdtelefoon op mijn hoofd en leun achterover. Tien minuten vliegen plotseling voorbij. Opeens weergalmt een stukje soundtrack uit de film ‘Braveheart’, de eerste minuten van de ‘End Credits’ voor de liefhebber en ik kijk naar mijn boekenkast. Er sijpelt traag een gedachte door mijn hoofd, die luidt: volgens mij zwem ik in een boekensoep.

Als ik alle boeken in het ganse huis zou moeten tellen, dan ben ik morgen nog bezig. Thuis wordt er veel gelezen. Spijtig genoeg ben ik boeken later beginnen te appreciëren, omdat mijn voorkeuren uiteenlopend zijn met de helft van mijn gezinsleden. Zo lees ik graag historische en griezelverhalen en graphic novels met verschillende thema’s. Ook fantasieverhalen kunnen me bekoren. Ik lees voornamelijk Nederlandstalige boeken, maar sinds enkele jaren verslind ik ook Engelse literatuur. Als je aan mij vraagt om een selectie fantasyboeken en verhalen omtrent het historisch genre te delen, dan zal je zeker enkele klassiekers tegen het lijf lopen zoals:

  • ‘Harry Potter’;
  • ‘Het lied van ijs en vuur’;
  • het op-een-sprookje-lijkend-boek ‘Ezelsvel’;
  • ‘In de ban van de ring’;
  • ‘The Saxon Stories’.

Pas in het middelbaar werd ik echt geprikkeld door theatervoorstellingen. Zo genoot, en ontleedde, ik het theaterstuk ‘Woesten’. Ik kreeg de opdracht om een theaterrecensie te maken en sindsdien heb ik de theaterkriebels.

Binnen de BALO-opleiding in Vorselaar kwam ik nog meer in contact met drama. Zo gingen we voor onze expertmodule naar het operagebouw in Antwerpen, waarbij we aan de slag gingen met een experte rond improvisatie. Ook voor een ander vak binnen muzische vorming creëerden we in kleine groepjes een voorstelling voor elkaar. Het concept bestond eruit om zo weinig mogelijk woorden te gebruiken. De docenten waren zeer lovend. Al deze ervaringen hebben me extra gemotiveerd om me te verdiepen en te verrijken binnen de theatervormen.

Ik zou eigenlijk nog meer willen vertellen, maar dan ga ik over mijn limiet. Wat ik nog wel met jullie wil delen zijn mijn plannen en dromen voor mijn verdere culturele ontwikkeling. Ik wil een cultuurpalet doorlopen. Vergelijk het met een schilderspalet, waarbij iedere kleur een andere cultuurtak is. Ik som een paar ideetjes op: kunst- en literatuurmusea, uiteenlopende genres omtrent voorstellingen en boeken en lezingen. Ik wil uit mijn comfortzone komen tijdens het lezen! Ik start best bij mijn voorkennis om geleidelijk aan hierin te groeien.

·        Filmpje na de eerste werkdag, waarbij we twee uur vooraf te horen kregen dat we helemaal opnieuw moesten beginnen: https://www.youtube.com/watch?v=nBpY59nFB2Q

·        Volgende link is het eindproduct. Spijtig genoeg was het niet helemaal donker, want dat zou nog meer cachet hebben gegeven: https://www.youtube.com/watch?v=Y3arYqYjhPk


Hartelijk bedankt om deze blog te lezen! Heb je opmerkingen, vragen of suggesties rond literatuur, theater of andere cultuurvormen, laat het me zeker weten via de reacties!

Reacties