Blogreacties

 

Blogreacties

 

Reacties op andere blogs

 

·        https://cultuurvoordummies-gertvanloon.weebly.com/nederlands-11/iedere-leerkracht-is-geschiedenisleerkracht#comments – ‘Iedere leerkracht is … geschiedenisleerkracht!’

 

·        https://cultuurportfolioyounageboers.blogspot.com/2024/01/fons.html - ‘Fons (fris nieuwkomersonderwijs) - Literatuur in de OKAN-klas.’

 

·        https://robinsrijk.weebly.com/boeken/een-beeld-zegt-meer-dan-duizend-woorden#comments – ‘Dagen van Zand: een beeld zegt meer dan duizend woorden’

 

 



Extra: beantwoorde reacties op mijn blogs

 

Blog ‘Sorry Erik, er komt geen vervolg ...’

reactie van Melissa

Dag Govert,

Een auteurslezing volgen, stond ook op mijn lijstje dit semester. Ook ik kan deze ondertussen afvinken door een lezing te volgen van Saskia De Coster. De beschrijving van de bibliothecaris die je in je blog deed was erg herkenbaar, ook in Brecht ging het er zo aan toe. Het was duidelijk dat ze erg vereerd waren met een schrijver in huis.

Ik vroeg me af of er een kader bestaat voor een auteurslezing? Welke ingrediënten moeten er aanwezig zijn om te spreken over 'een goede auteurslezing'? Brengt men een monoloog over het leven, een vraag- en antwoordgesprek, een uiteenzetting van een boek en moet je dat boek dan al gelezen hebben of? Volgens bibliotheek Antwerpen: "Auteurlezingen zijn persoonlijke ontmoetingen met schrijvers of dichters die fragmenten uit hun werk voorlezen en in gesprek gaan met de aanwezigen"

Dat is exact wat er gebeurde tijdens mijn ontmoeting met de authentieke schrijver, Saskia De Coster. De ontmoeting die jij in je blog beschrijft, liep duidelijk anders. Toch vind ik het mooi dat ondanks de lezing anders ging dan dat je in eerste instantie verwachtte, je jezelf kon openstellen voor wat er wel aanwezig was. Misschien is dat het belangrijkste ingrediënt? Dat het ons doet nadenken over wat wij er willen uithalen.

Je stroom aan energieke ideeën die volgt is inspirerend, Govert. Jouw toekomstige leerlingen zullen kunnen genieten van heel wat creatieve en interessante input tijdens de lessen Nederlands.

Melissa

reactie

Dag Melissa!

Zoals je zelf aangaf, met behulp van een citaat van de bibliotheek Antwerpen, bevat een auteruslezing een persoonlijke ontmoeting met de maker (auteur of dichter) die fragmenten uit hun werk halen en in interactie gaan met het publiek. Als we grofweg kijken naar de kenmerken ervan, dan was interactie aanwezig, maar in geringe mate. Goede interactie is meer dan een spervuur aan vragen en vervolgens een antwoord geven, het afblokken van vragen en over iets anders praten, etc. Persoonlijk ben ik niet wijzer geworden uit zijn eigen boeken, wat een beetje jammer is. Ik moest online zoeken naar wat voor thema's hij behandelt.

Inderdaad, het belangrijkste is dat je toch iets leert uit de lezing al is het maar iets gerings. Wat ik uit je reactie haal, is dat Saskia De Coster heel enthousiast was. Ik vind zoiets heel belangrijk bij een auteurslezing. Je moet niet afkomen met een musical of zotte fratsen beginnen uithalen, maar er mag zeker een positieve en open sfeer heersen in de ruimte. Bij mij waren er vaak stiltes aanwezig met een niet zo energieke man als verteller.

Misschien dat ik ook eens een lezing van Saskia De Coster kan bijwonen. Heb jij zelf andere suggesties van auteurs?


Blog: ‘Het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel … een speelplaats vol ontdekkingen (semester 1)’

reactie van Joren

Dag Govert!

Wat een intro: ik wou meteen verder lezen! Oorspronkelijk wou ik ook graag een museum bezoeken voor het cultuurportfolio… Alleen wist ik niet goed hoe ik dat bezoek zou kunnen koppelen aan het vak Nederlands/het onderwijs. Gelukkig heb jij dat hier wel kunnen doen met je andere vak! Misschien ga ik toch eens kijken of ik een museumbezoek kan inplannen… Ik heb namelijk altijd al van musea genoten, maar ik heb al in een lange tijd geen bezoekje meer gebracht. Wel hoop ik dat ik het op een of andere manier in functie van één van m’n vakken kan uitvoeren, wat me moeilijk lijkt aangezien ik twee taalvakken heb… Als jij ideeën hebt (of iemand anders die dit leest), laat het me gerust weten!

De humor in je blogpost was zeker aanwezig, en daar heb ik ook van genoten. Vooral de manier waarop je de zoektocht naar de eerste mensen navertelde, vond ik fantastisch. Ik zag het voor me alsof ik samen met jullie paniekerig aan het rondkijken was.

Heb jij misschien recent nog andere musea bezocht? Doe je dat ook graag? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groeten!

Joren

reactie

Dag Joren!

Wat een fijne reactie van je!

Je kan zeker en vast musea koppelen aan het vak Nederlands. Stel dat je leerlingen naar dit museum zijn geweest, dan kan je als leerkracht Nederlands een wetenschappelijke tekst rond gloeiende stenen behandelen. Ze hebben dat dan recent in het echt gezien, maar jij koppelt dat aan jouw lesdoelen en de te leren/oefenen vaardigheden van die les. Voor taalvakken kan je altijd een 'niet-talig' onderwerp van een museum eraan koppelen. Zelfs het Speelgoedmuseum kan zeker en vast! ;)

Ja hoor, ik ga heel graag naar musea, maar soms ben ik wel kieskeurig naargelang het onderwerp. Dat moet ik proberen loslaten.

Ik heb recent het Red Star Line Museum bezocht en ik moet zeggen dat dit zeer interessant is en kan zijn voor een klas. Migratie is van alle tijden. Tijdens de opleiding heb ik met een andere studente een simulatiespel uitgewerkt rond het museum. Als je wil, kan ik dit altijd eens tonen of doorsturen. Hierin zaten wetenschappelijke en talige opdrachten én persoonlijke keuzes, die de leerlingen moesten maken om het spel te kunnen uitspelen.

Een ander aanradertje is het ABC-huis, het is eerder een groot atelier dan een museum. Je gaat jezelf verdiepen in beeldende kunst, muziek, dans en beweging; je experimenteert bijvoorbeeld rond poëzie in combinatie met beeldende technieken.

Het MAS is dan weer een flexibel museum met vernieuwde tentoonstellingen. Check zeker de website voor deze nieuwigheden en verborgen parels!

Met vriendelijke groeten

Govert

reactie van Joren

Hey Govert!


Heel erg bedankt voor zowel de tip als de recommandaties. Dat apprecieer ik echt; ze zijn allemaal genoteerd.

Zelf wil ik, net zoals jij vermeldde, ook meer open staan voor onderwerpen die me misschien niet meteen zouden aanspreken. Anders wordt het nogal moeilijk om onze blik te verruimen :)

Dat simulatiespel zou ik inderdaad willen zien, dat klinkt heel interessant en leerrijk!

Nog een fijn 2024. De beste wensen en vriendelijke groeten!

Joren

 

Blog: ‘Het lerarentekort is opgelost! Ah… toch niet? (semester 1)’

reactie van Gert

Dag Govert

Je hebt een zeer mooie uiteenzetting gegeven waaruit duidelijk jouw passie voor het lerarenambt blijkt. Je weet te overtuigen, je maakt van je mandje vol rozen en gemberkoekjes iets waar ik ook van wil proeven. Ik hoop dat vele toekomstige leerkrachten jouw berichten lezen en jouw mindset mee overnemen.

Rond de job van leerkracht hangt een negatieve connotatie, breed verspreid in de publieke opinie en soms ook te veel aanwezig bij een uitgeblust lerarenteam in een school. Dit is een probleem dat niet van vandaag op morgen opgelost kan worden. Hier is tijd voor nodig, maar die is kostbaar, want de leerlingen van vandaag verdienen ook een frisse, optimistische en gemotiveerde leraar. Toch is het belangrijk de moed niet te verliezen. Door iedere dag te blijven vechten en onszelf honderd procent te blijven geven kunnen en zullen wij het verschil maken.

De directie van de school waar ik vorig jaar werkte, vertelde dat de gemiddelde leraar drieënveertig uur per week werkt. Zij gaven dit mee als tip om mijn eigen werkbelasting onder controle te houden en te leren prioriteiten te stellen. Goed mag goed genoeg zijn, daar waar velen (ook ikzelf) vaak perfectie nastreven, hoewel dit onmogelijk is. Ik denk dat ook dit één van de grote valkuilen van de startende leerkracht is.

Maar wanneer we dan een knuffel of een duidelijke appreciatie van de leerlingen krijgen (een knuffel gaat in het secundair misschien minder voorvallen), maakt dat onze dag weer goed. Dan weten we weer waarom we voor de mooiste job aller jobs gekozen hebben.

reactie

Dag Gert

Zeer fijn om jouw berichtje te lezen!

Je houding tegenover de reactie van de directie is inderdaad gezond: de eigen werkbelasting onder de controle houden en in de gaten houden en het stellen van prioriteiten. Dat ga ik zeker onthouden. Ook in verband met perfectie heb ik soortgelijke ervaringen gehad en gemerkt bij andere studenten uit BALO. Zo was er een voorval van een student, die door zijn eigen perfectie en het steeds werken met deze mindset helemaal blokkeerde.

Bedankt!

Govert

 

 

 

reactie van Inge

Dag Govert

Eerst en vooral bedankt voor dit motiverende bericht. Als (toekomstige) leerkrachten kunnen we niet genoeg positieve boodschappen over het onderwijs krijgen, zelfs als het gaat over het lerarentekort.

De media hangen immers een veel te negatief beeld op van het onderwijs, waardoor het imago er zwaar onder lijdt. Niet dat ik daarmee het beroep van leerkracht wil onderschatten, maar ik ben ervan overtuigd dat een meer positieve berichtgeving het onderwijs al een heel eind zou vooruithelpen.

Dat gezegd zijnde, denk ik dat er ook te hoge verwachtingen aan het beroep verbonden zijn en dat er daarvoor toch duurzame oplossingen nodig zijn. Het tekort is namelijk, zoals je zelf schetst, niet enkel te wijten aan een instroom- maar ook een uitstroomprobleem. Ik denk dus dat we de verwachtingen van het beroep moeten bijstellen en dat leerkrachten voldoende ondersteuning en begeleiding moeten krijgen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat de overheid bijvoorbeeld het lerarenplatform stopzet.

Ik vind het sterk dat je enerzijds het probleem van het lerarentekort erkent en genuanceerd schetst en dat je anderzijds toch een positieve boodschap brengt. Gelukkig zijn er inderdaad verschillende langetermijnoplossingen in het vizier. Ik vind het ook heel goed dat je diversiteit hieronder rekent. Ik ben ook van mening dat als het onderwijs diversiteit als een verrijking ziet, jongeren met een migratieachtergrond beter presteren en de algemene leerkwaliteit toeneemt.

Ongeacht of het mandje vol rozen en gemberkoekjes werkelijkheid wordt of niet, er is een sterke moraal in je verhaal: het lerarenberoep is zwaar, maar het loont. Als leerkracht moet je denk ik nog altijd vooral voor ogen houden waarvoor je het doet en dat jij het verschil maakt voor jongeren.

Tot slot neem ik ook voor mezelf je gouden tip mee: verlies jezelf niet en heb oog voor wat je kan betekenen voor je leerlingen.


Groetjes

Inge Cuylaerts

reactie

Dag Inge

Ik ga helemaal akkoord met je blik over het negatieve beeld en de hoge verwachtingen (en al de rest natuurlijk ook ;) ). Als leerkracht moet je precies uitblinken in alles en mag je amper fouten maken. Zo kwam het bij mij toch over bij eerdere stages én het contact met sommige ouders. Je 'moet' perfect en voorbeeldig zijn, terwijl we allemaal maar mensen zijn. Zoals het oeroude gezegde luidt: vergissen is menselijk.

Bedankt voor je leuk en interessant bericht!

Met vriendelijke groeten

Govert

 

Reacties