Het Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel … een speelplaats vol ontdekkingen (semester 1)
Het
Museum voor Natuurwetenschappen in Brussel …
een speelplaats vol ontdekkingen
Op vrijdag 27 oktober was ik niet toevallig in Brussel.
We waren op een driedaagse in onze hoofdstad, waarbij een bezoekje aan het
Museum voor Natuurwetenschappen de afsluiter was. Samen met de geschiedenis- en
aardrijkskundestudenten gingen we op een wetenschappelijk avontuur vol sporen
uit het verleden, actieve onderzoeksactiviteiten én een onverbiddelijke
zoektocht naar een schat van het verleden. Ons leven stond op het spel. Als je
dit overdreven vindt, wacht maar. Ik zal het je allemaal vertellen.
|
Vooraf verwachtte ik nog niet zo veel over dit museumbezoek. De naam deed me geen belletje rinkelen, maar ik hoopte op een breed gamma aan materiaal over de wetenschappelijke vakdomeinen (geschiedenis, aardrijkskunde, natuurwetenschappen). Louter feitenkennis en weetjes leken me interessant, al zijn inspiratie voor lesuitdieping, didactische toepassingen en beeldmateriaal nog belangrijker voor me. En ja hoor, die verwachtingen kwamen uit. In het kwadraat zelfs!
Verder kwam ik ook enkele (actievere)
ontdekkingsactiviteiten: enkele luisterpunten met inhoudelijke vragen,
cilindervormige blokken met daarop informatie over het museumstuk, levensgroot
materiaal over de eerste mensen, het menselijk lichaam, enzovoort. Het
museumbezoek bracht veel inspiratie!
Wat de visite ook heel leerrijk maakte, was het belang van
duurzaamheid, burgerschap en cultureel, historisch en ruimtelijk bewustzijn. Bij
de zeer uitgeschreven infotekstjes kon je direct deze uithoeken koppelen aan
het eigen onderwijsvak, in mijn geval geschiedenis. Dit was voor mij zeker de
moeite waard om mijn blik extra te verruimen op vlak van onderwijs, maar ook de
eigen culturele identiteit én in combinatie met die van een ander werden
rijkelijk opgevuld. Je stelt jezelf een vraag en kijkt met verschillende
culturele brillen naar hetzelfde onderwerp. Natuurlijk is een onderling
gesprekje over zo’n onderwerpen met andere studenten een verademing. Samen met
een bezoekje aan de Congolese wijk was dit zeker een verrijking.
Binnen mijn eigen klaspraktijk wil ik dan ook werken rond deze multiculturele blikken binnen de lesonderwerpen. Er mag zeker een samenhang zijn tussen de inhoudelijke leerstof als een blik op de actualiteit of de ‘grotere wereld’ van de leerlingen. Samen wil ik met hen zelf op onderzoek uitgaan, dit situeren binnen een breder plaatje en het stimuleren van het communiceren tussen de leerlingen.
We voelden onszelf als volgers van een zekere Jezus
Graag wil ik afsluiten met een al dan niet komische noot. In
een museum maak je ook zeer grappige dingen mee.
Samen met enkele studenten begaven we ons in het
museumonderdeel ‘Natuur en biodiversiteit’. Toen we alles gezien hadden,
wandelden we rustig terug naar de grote hal. Plotseling zagen we een ander
groepje studenten haastig passeren met meneer Goorts, de geschiedenisdocent,
voorop. Ze keken allen in het rond en stonden na enkele seconden al tegen de
overstaande muur. We voegden ons bij dit groepje en vroegen wat er aan de hand
was. “We zoeken de eerste mensen!”, riep meneer Goorts vol weemoed. Ik weet
niet wat er allemaal in zijn hoofd speelde op dat moment. Sommige studenten,
met een plannetje in de handen, waren op zoek naar ruimte ‘C’. “Die lijn moeten
we volgen!”, riep de docent opnieuw. Plotseling waren we allemaal bezeten door
de kriebels om de eerste mensen te zien. Naarmate we onze route vorderde,
stroomden meer en meer studenten toe. We waren net de volgers van een zekere
Jezus. Tot we de lift tegenkwamen … “Wat nu?”, vroeg een andere
geschiedenisstudent. “De lift pakken”, sprak meneer Goorts ons kalmpjes toe. We
zaten met tien mensen in deze krappe lift. Iedereen hield de adem in, hopend
dat de lift niet zou bezwijken. De liftknop werd ingeduwd, maar er klonk alleen
maar gereutel achteraf. Ja, we gaan eraan. De angst nam toe in onze ogen. Maar
daar klonk hét … de lift begon te werken! Na enkele bange seconden opende de
lift de deuren. “Kom, snel, iedereen eruit!”, juichte meneer Goorts, “Ik wil
die eerste mensen zien!”. Als in een heldhaftige film, in slow motion, kwamen
we aan bij de ruimte over de eerste mensen. Het Walhalla ging voor ons open. De
schat van het verleden kwam in ons vizier.
Enkele interessante fossielen: de eerste mensen en enkele oerdieren
Reacties
Wat een intro: ik wou meteen verder lezen! Oorspronkelijk wou ik ook graag een museum bezoeken voor het cultuurportfolio… Alleen wist ik niet goed hoe ik dat bezoek zou kunnen koppelen aan het vak Nederlands/het onderwijs. Gelukkig heb jij dat hier wel kunnen doen met je andere vak! Misschien ga ik toch eens kijken of ik een museumbezoek kan inplannen… Ik heb namelijk altijd al van musea genoten, maar ik heb al in een lange tijd geen bezoekje meer gebracht. Wel hoop ik dat ik het op een of andere manier in functie van één van m’n vakken kan uitvoeren, wat me moeilijk lijkt aangezien ik twee taalvakken heb… Als jij ideeën hebt (of iemand anders die dit leest), laat het me gerust weten!
De humor in je blogpost was zeker aanwezig, en daar heb ik ook van genoten. Vooral de manier waarop je de zoektocht naar de eerste mensen navertelde, vond ik fantastisch. Ik zag het voor me alsof ik samen met jullie paniekerig aan het rondkijken was.
Heb jij misschien recent nog andere musea bezocht? Doe je dat ook graag? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groeten!
Joren
Wat een fijne reactie van je!
Je kan zeker en vast musea koppelen aan het vak Nederlands. Stel dat je leerlingen naar dit museum zijn geweest, dan kan je als leerkracht Nederlands een wetenschappelijke tekst rond gloeiende stenen behandelen. Ze hebben dat dan recent in het echt gezien, maar jij koppelt dat aan jouw lesdoelen en de te leren/oefenen vaardigheden van die les. Voor taalvakken kan je altijd een 'niet-talig' onderwerp van een museum eraan koppelen. Zelfs het Speelgoedmuseum kan zeker en vast! ;)
Ja hoor, ik ga heel graag naar musea, maar soms ben ik wel kieskeurig naargelang het onderwerp. Dat moet ik proberen loslaten.
Ik heb recent het Red Star Line Museum bezocht en ik moet zeggen dat dit zeer interessant is en kan zijn voor een klas. Migratie is van alle tijden. Tijdens de opleiding heb ik met een andere studente een simulatiespel uitgewerkt rond het museum. Als je wil, kan ik dit altijd eens tonen of doorsturen. Hierin zaten wetenschappelijke en talige opdrachten én persoonlijke keuzes, die de leerlingen moesten maken om het spel te kunnen uitspelen.
Een ander aanradertje is het ABC-huis, het is eerder een groot atelier dan een museum. Je gaat jezelf verdiepen in beeldende kunst, muziek, dans en beweging; je experimenteert bijvoorbeeld rond poëzie in combinatie met beeldende technieken.
Het MAS is dan weer een flexibel museum met vernieuwde tentoonstellingen. Check zeker de website voor deze nieuwigheden en verborgen parels!
Met vriendelijke groeten
Govert
Heel erg bedankt voor zowel de tip als de recommandaties. Dat apprecieer ik echt; ze zijn allemaal genoteerd.
Zelf wil ik, net zoals jij vermeldde, ook meer open staan voor onderwerpen die me misschien niet meteen zouden aanspreken. Anders wordt het nogal moeilijk om onze blik te verruimen :)
Dat simulatiespel zou ik inderdaad willen zien, dat klinkt heel interessant en leerrijk!
Nog een fijn 2024. De beste wensen en vriendelijke groeten!
Joren